مقالات و اخبار

آشنایی با وزنه های E۲ و F۱ و وزنه چدنی کالیبراسیون

آشنایی با وزنه های E۲ و F۱ و وزنه چدنی کالیبراسیون

 

گزارش بازرگانی، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۰۷   4010218026

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که اگر ترازو ها یا باسکول های واقع در ازمایشگاه ها و خط تولید کارخانجات دارای خطای چشمگیر باشند و وزن مواد یا اجسام را دقیق اندازه نگیرد چه اتفاق های رخ میدهد ؟

یک کارخانه تولید رنگ را تصور کنید ترازویی در این ازمایشگاه وجود دارد که اپراتور خط یا مسئول ازمایشگاه از این ترازو جهت اندازه گیری وزن مواد ترکیب ساخت رنگ استفاده میکند حال تصور کنید که به عنوان مثال ترازویی با دقت یک هزارم گرم دارای خطای 2 گرمی یا بیشتر می‌باشند یعنی وزن واقعی 50 گرم را 48 یا 52 گرم نشان میدهد با توجه به حساسیت بسیار بالای این صنعت این خطای 2 گرمی باعث برهم خوردن فرمول ساخت و در نتیجه تولید نامطلوب و احتمالا ضرر های سنگین و جبران ناپذیری برای این کارخانه میگردد خب چگونه متوجه شویم که این ترازو چقدر خطا دارد وزن واقعی نسبت به وزن نشان داده شده در نمایشگر چقدر تفاوت دارد ؟ کم نشان میدهد یا زیاد ؟

اینجاست که اهمیت و کاربرد وزنه های کالیبراسیون مشخص میگردد !!

آشنایی با وزنه های E2

وزنه های کالیبراسیون در کلاس های مختلف دسته بندی می شوند تفاوت در کلاس یعنی تفاوت در دقت (میزان خطا)و جنس وزنه ها .

 

کلاس های وزنه های کالیبراسیون با حروف انگلیسی و عدد دسته بندی میشوند به عنوان مثال کلاس M3 پایین ترین کلاس وزنه های کالیبراسیون هستند که دارای بیشترین میزان خطا و کمترین دقت مباشند.

کلاس های وزنه های کالیبراسیون به ترتیب از پایین به بالا ترین کلاس به شرح زیر هستند.

M3

M2

M1

F2

F1

E2

E0

E00

در این مقاله به بررسی یکی از بالاترین و پرکاربرد ترین کلاس های وزنه های کالیبراسیون یعنی کلاس E2 میپردازیم و به صورت مفصل در مورد وزنه های E2 صحبت خواهیم کرد و مشخصات و ویژگی وزنه E2 را بررسی میکنید .

وزنه E2 به عنوان بالاترین کلاس وزنه برای ازمایشگاه ها و شرکت های خدماتی و تولیدی و … در کشور مورد استفاده قرار میگیرد شاید برای شما این‌ سوال پیش اید که پس کلاس های E1 و E0 که بالا تر هستند کجا استفاده میشوند ؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که وزنه کلاس E1 فقط در ازمایشگاه استاندارد کالیبراسیون (ازمایشگاه همکار اداره کل استاندار کشور) نیاز میباشد تا وزنه های کلاس E2 قابل اندازه گیری و تایید باشند پس این کلاس که البته قیمت بسیار بالایی دارند برای شرکت ها و کارنجات نیاز نمی باشند و کلاس E2 کفایت میکند .

وزنه E2 دارای خطای بسیار پایین و قابل استفاده برای ترازو های بسیار حساس با دقت تا یک هزارم گرم (۰.۰۰۰۰۱) یا اصطلاحا ۵ صفر می باشند و بیشتر در صنایع های حساس مثل دارو سازی ها و تمامی ازمایشگاه هایی که ترازو های حساس با دقت بالا دارند استفاده میگردد.

جنس وزنه E2 استیل ضد رنگ مغناطیسی شماره 316 باشد و همچنین این کلاس وزنه دارای پیچ تنظیم نمی باشد . متداول ترین جعبه وزنه E2 از رنج یک میلی گرم تا 500 گرم شامل 24 عدد وزنه است که شرکت ترازو وزنه به عنوان تنها وارد کننده این کلاس وزنه اماده تامین وزنه E2 به متقاضیان محترم می باشد .

وزنه های E2 دارای جعبه الومینیومی جهت حفاظت از وزنه ها و پنس برای جابه جایی وزنه های کوچک می باشد .

نکات نگهداری وزنه E2 :

وزنه های E2 به دلیل حساسیت بالا باید در دمای اتاق و به دور از رطوبت بالا نگهداری میشوند دمای خیلی بالا یا دمای خیلی پایین میتواند در وزنه E2 تاثیر گذار باشد و دقت این وزنه ها را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به اینکه طبق استاندارد بین المللی این کلاس وزنه دارای پیچ تنظیم نمی باشد شرایط نگهداری E2 به دقت می بایست رعایت شود .

 

دقت کنید به هیچ عنوان با دست بدون دستکش نخی به وزنه E2 دست نزنید چرا که ممکن است جرم ناشی از کثیفی های دست روی دقت وزنه ها تاثیر بگذارند پس برای جابه جایی وزنه ها از دسکش نخی و برای جابجایی وزنه های کوچک میلی گرم از پنس داخل جعبه استفاده کنید . همچنین مراقب باشید گرد و غبار روی وزنه های E2 ننشیند واضح است که گرد و غبار باعث خطا در وزنه E2 می گردد .

آشنایی با وزنه های F1

وزنه F1 طبق کلاس بندی ذکر شده در بالا یک کلاس پایین تر از کلاس E2 می باشد یعنی دارای مقداری دقت پایین تر و مقداری خطای بیشتر نسبت به وزنه E2 است اما این به این معنا نیست که کلاس وزنه غیر قابل استفاده میباشد وزنه F1 برای ترازو هایی با دقت ی هزارم گرم (0.001)قابل استفاده هستند و بدیهی است که برای ترازو هایی با دقت پایین تر کاربردی است .

جنس وزنه F1 می بایست از استیل ضد رنگ مغناطیسی شماره 30۴ باشد و همچنین این کلاس وزنه کالیبراسیون مانند وزنه E2 دارای پیچ تنظیم نمی باشد .

وزنه های F1 دارای جعبه الومینیومی جهت حفاظت از گرد و غبار و ضربه و تغییرات دمایی محیط هستند و جعبه های کوچک (یک میلی گرم تا 100 گرم) جعبه متوسط (یک میلی گرم تا 200 گرم ) و جعبه بزرگ تر (یک میلی گرم تا 500 گرم ) و بالاتر جعبه های قابل تهیه و متداول وزنه F1 هستند.

رنج گرمی جعبه وزنه ها نسبت به ظرفیت ترازو و مورد استفاده مشخص میگردد مثلا برای ترازو با ظرفیت 200 گرم جعبه وزنه F1 با رنج وزنی یک میلی گرم تا 200 گرم کفایت میکند .

نکات نگهداری وزنه F1 مانند وزنه E2 اما با حساسیت کمتری میباشد .

همچنین تمامی وزنه ها در هر کلاسی میبایست دارای گواهی کالیبراسیون یا سرتیفیکیت شرکت سازنده باشد در غیر این صورت وزنه ها قابل قبول نمی باشند به علت اینکه وزنه ها از نظر ظاهری قابل تشخیص در کلاس های مختلف نیستند .

وزنه چدنی کالیبراسیون

تا اینجا در مورد وزنه های استیل کلاس بالا برای ترازو های با حساست بالا مفصل صحبت کردیم وزنه های استیل در کلاس های مختلف همگی وارداتی و اکثر ساخت کشور چین هستند اما ایا استفاده از وزنه از وزنه های استیل وارداتی قیمت بالا برای باسکول های سنگین دقت پایین به صرفه است ؟ ایا منطقی است وزنه استیل 20 کیلویی حدود 30 میلیون تومانی برای باسکول یک تنی خریداری شود ؟ یا وزنه چدنی یک میلیون تومانی کفایت میکند ؟

 

بله درسته !! این اختلاف 30 برابری وزنه استیل و چدنی به دلایلی از قبیل جنس وزنه و وارداتی یا تولید داخل بودن وزنه ها طبیعی است .

اما برای ترازو های ظرفیت بالای 20 کیلو و باسکول ها با هر ظرفیت و دقتی وزنه چدنی کالیبراسیون کفایت میکند .

وزنه های چدنی مخصوص کالیبراسیون می بایست حتی دارای پیچ تنظیم (جهت به حداقل رساندن خطا )باشد توجه به این نکته ضروری است که وزنه بدون پیچ یا حفره تنظیم کاربردی در صنعت کالیبراسیون ندارد و عملا خرید ان بی فایده است .

شرکت ترازو وزنه به عنوان تنها تولید کننده وزنه چدنی کالیبراسیون با پیچ تنظیم و ضمانت کلاس وزنه چدنی کالیبراسیون M1 اماده ارائه خدمات به شرکت های کارخانجات مختلف سراسر کشور میباشد . وزنه های چدنی کالیبراسیون تولیدی این شرکت از 100 گرم تا ۵00 کیلوگرم به شرح ذیل تقسیم بندی می شود :

100 گرم

200 گرم

500 گرم

1 کیلو گرم

2 کیلوگرم

5 کیلو گرم

10 کیلو گرم

20 کیلو گرم

50 کیلو گرم

100 کیلو گرم

200 کیلو گرم

500 کیلوگرم

 

دیدگاهتان را بنویسید